måndag 12 december 2011

Vill inte...

Jag vill inte ha någon städroll
som är påtvingad
längre

Jag har städat i alla år
efter andra människor,
plockat
och strukturerat


Vill inte
vara chaufför,
assistent,
psykolog,
läkare
eller
beteendevetare,
inte heller leva mitt liv efter andras

Jag har tappat mitt egna,
fått svälja
mina egna behov
för att andras varit större

Så nu står jag här
snart 50 år
och vet inte riktigt HUR
jag ska bete mig för att bryta

Bryta på ett lugnt sätt
utan att de uppstår konflikter
stup i forsen

Andras behov
har alltid varit prioriterade

Känner jag mig värdesatt?
Svaret är NEJ
och det är en märklig upptäckt

Jag vill skriva,
måla
och
bara vara
med mig själv
i tystnad,
ro
och ibland göra ingenting

Jag vill inte känna mig viktig
eller duktig

Jag vill bara va
och göra precis de jag vill
om de så är just
INGENTING

Det har tagit på krafterna
att ta hand om,
vårda
och göra andra nöjda
som mått dåligt

Nu tänker jag
bara
vara




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar